Kindercoaching & reflexintegratie
Enschede

~Yes! Thuisblijven~

IMG_7613

Heb jij ook al een tijdje het gevoel dat je meedoet aan een ratrace? Je sjeest van school naar je werk, haalt daar je deadlines op het nippertje. Haalt de kinderen bij de opvang op, kookt een maaltje in elkaar die je de avond ervoor hebt voorbereid. Werkt dit aan tafel met je gezin naar binnen. Tafel afruimen, kinderen douchen, boekje lezen, tandenpoetsen en naar bed. Dan begint het gedoe om aandacht. Want kinderen hebben je gemist. Maar je hebt zo’n drukke dag gehad, je hebt er nu echt even geen kracht meer voor. Nadat je het eten voor morgen hebt voorbereid, de kleren en de schooltassen van de kinderen hebt klaargelegd, kan je met je beentjes omhoog. Uitgeput knal je om 21.00 uur op de bank. Je bedenkt je wat je allemaal had willen doen maar geen tijd voor had. En morgen precies weer zo een drukke dag!

En toen kwam corona…


Massaal schieten we (ik ook hoor!) in de stress! Genoeg boodschappen? Paracetamol? Vitamine C? Dettol? Maar ook: Oh nee, scholen dicht? Kinderen thuis? De hele dag? Wat gaan we dan die dagen doen? Ik had na de eerste persconferentie al besloten de kinderen thuis te houden ivm de kwetsbare gezondheid van hun vader. En ‘stiekem’ ben ik er al van uit gegaan dat het veel langer dan 2 weken zou worden. Ik ben er ook wel van overtuigd dat het meer dan 3 weken gaat worden.

Mijn kinderen zijn 4 en 8 jaar oud. Dat wil zeggen: groep 1 en groep 5. In mijn ogen gelukkig geen allesbepalende jaargangen. Het is niet eens in me opgekomen dat ik de kinderen thuis les wil gaan geven! Ik was dan ook hoogst verbaasd toen ik op socials lijstjes voorbij zag komen van wat kinderen allemaal mogen leren in die weken thuis. Al tijden hebben we het over de te drukke kinderen. Kinderen ‘moeten’ zoveel. Schoolwerk, speelafspraakjes, sporten, en te weinig beweging en te weinig naar buiten. Kinderen die last hebben van burn-out klachten, hoofd- en buikpijnen. Die CITO’s die voor hoge druk zorgen bij de kinderen. En nu de natuur voor ons ingrijpt, ons verplicht om te vertragen, willen we de taak van de juf overnemen. Schiet mij maar lek, maar ik ga het niet doen!

Maar toch, 3 weken de kinderen thuis is lang.

En waarschijnlijk komt daar nog wel wat meer achteraan. Dus wat ga je dan doen met de kinderen? Wat ga ík doen met de kinderen? Ik ga zorgen voor structuur (ook voor mijzelf een mooie uitdaging, want kan behoorlijk chaotisch zijn) en gerichte aandacht op ons gezin.

Structuur is eigenlijk (in theorie) heel simpel:
Tot 8.00 uur in bed blijven (zelfde als afspraak die we ieder weekend hebben met de kinderen)
Tot 9.30 uur tv kijken en boterham eten.
9.30 uur aankleden en om 10.00 uur fruit
12.00 uur lunch
14.30 uur tussendoortje
17.00 uur avondeten
19.00-19.30 uur naar bed
Bovenstaande gelinkt aan de structuur van school, die ochtend tv kijken is rust voor mij en kan ik werken aan mijn praktijk. (Moet ook aan jezelf denken moeders!)


Hoe vul ik de tijd verder in?

Ik heb hier in huis 2 scherm-monsters/tv-junkies die het liefste de hele dag op een scherm kijken en daar maak ik dankbaar gebruik van. Niet dat ze de hele dag voor een scherm zitten hoor. In tegendeel! Tv is een soort beloning voor het houden aan (omgangs-)afspraken.
Dus de 1e afspraak is: Geen schermtijd voor ruziënde of zeurende kinderen!! Als je dit combineert met vaste scherm-tijden (bij ons voor 9.30 uur in de ochtend en eind van de middag als ik aan het koken ben) is het de beste opvoedingstip ooit. Beste voordeel: Minder ruzie tussen/met kinderen én de kinderen merken steeds meer hoe leuk het is om samen te spelen. Ze worden creatiever in hun spel en gaan op zoek naar wat er nog meer is dan alleen maar “mag ik nu tv kijken”? Ook voor kinderen zonder broertjes en zusjes daagt het uit om vermaak op een andere manier te vinden.
2e afspraak: Naar buiten! Vaak naar buiten! Wij gaan op dit moment alleen in de achtertuin, ik ben nogal voorzichtig rondom het virus. Gelukkig hebben we een grote tuin met voldoende speel- en beweegmogelijkheden. Als je geen grote tuin hebt, ga dan een stuk fietsen of naar het bos. Nu kan en mag het nog, maak daar dan ook gebruik van.

En dan de verdere invulling van de dag. Ik zie hele mooie ideetjes en lijstjes van dingen die je kan doen met je kind(-eren). Fijn als je zelf niet zo heel creatief bent en fijn voor kinderen om een overzicht/dagindeling te hebben.

Voor nu merk ik steeds meer berusting bij mezelf. Wat fijn om nu gerichte aandacht aan het gezin te kunnen geven. Geen afspraken, geen werk, geen school, geen moeten. Tijd voor en met elkaar.

Mijn advies is dan ook:

  • Wissel samenspelen en alleen spelen met elkaar af, vul niet te veel voor de kinderen in en laat ze af en toe vervelen.
  • Wissel binnenspelen en buitenspelen met elkaar af, kijk op internet voor tips en ideetjes. Denk out-of-the-box.
  • Maak tijd om samen te lezen, te knutselen, te bouwen, te knuffelen, te praten, te badderen, enz enz…
  • Maak deze tijd bijzonder! Dit zullen de kinderen zich herinneren tot op late leeftijd!

Kort gezegd: Denk de situatie om en geniet van je gezin, van het thuis-zijn! De natuur heeft bepaald dat we moeten vertragen, ook dat is niet voor niks…

Delen:

Picture of Marijke Droog

Marijke Droog

Vergelijkbaar

Flow met je biotensor

Flow met je biotensor

Ben je op zoek naar een onvergetelijke en inspirerende ervaring, zowel voor jezelf als voor je dierbaren? Wil jij leren werken met de biotensor en

Lees verder ->
nei-biotensor-energetische behandeling-emoties opruimen

~ Wat is NEI? ~

NEI staat voor Neuro Emotionele Integratie, ook wel Nieuw Emotioneel Inzicht genoemd. Met de biotensor <<de-biotensor>> maken we het onderbewuste bewust! Mooie woorden, maar hoe dan?

Lees verder ->

~ Laten Nadenken ~

Wat doe jij als jouw kind iets laat slingeren? Dan vraag je: “wil je dat even opruimen?” Meestal werkt dat, soms/vaak moet je het herhalen.

Lees verder ->

~ De biotensor ~

Een biotensor is een gevoelig instrument die energetische frequenties meet van bijvoorbeeld je lijf of de ruimte waar je je in bevindt. Als je bewuste

Lees verder ->